Yritystoimintaa suunnitellessa ICT-ratkaisut ovat yhä useammin leijonanosassa ja niiden suunnittelussa voi mennä sormi suuhun. Useinkaan varsinainen päätoimiala ei ole juuri ICT, mutta se on silti yhä enemmän arkipäivää joka alalla. Moni kaipaa neuvoja ja vinkkejä ICT-ratkaisuihin juuri yritystoiminnan alkumetreillä. Juuri alkuvaiheessa laadukkaiden ja kustannustehokkaiden palveluiden valinnalla saadaankin yritykselle menestyksen avaimet helpommin kuin myöhemmin vaihtamalla.
Yhdeltä luukultako kaikki?
Monet menevät sieltä mistä aita on matalin, sillä luontevalta ja helpoimmalta kuulostaa ottaa niin yrityksen liittymät kuin palvelin- ja alustapalvelut yhdestä ja samasta paikasta, valitulta teleoperaattorilta. Vaikka juuri sillä voi olla helpoin lähteä aloittamaan yritystoimintaa, ja etenkin Helsingissä on helppo sopia tapaaminen operaattorin konttorillekin, ei tämä pitemmän päälle ole välttämättä yirtyksen toimintaa ajatellen paras ratkaisu.
Teleoperaattorien ydinliiketoiminta on puhelinliikenteessä ja vaikka operaattorit ovat nykyään isoja konserneja, joissa on paljon asiantuntijoita, niiden ydinosaaminen ei kuitenkaan ole muuta liiketoimintaa tukevaa, mikä saattaa osoittautua ongelmalliseksi. Puhelin- ja verkkoyhteydet on luonnollisesti oltava kunnossa, mutta muu osa liiketoiminnasta ei ole yhtään sen vähäisempää, ja harvassa ovat ne konsultit, jotka suosittelevat yhden luukun palveluja.
ICT-konsultit osaavatkin kartoittaa yrityksen todelliset tarpeet ja hakea näihin tarpeisiin parhaiten vastaavat palvelut. Tällöin konsultin avulla voidaan saada paljon kustannustehokkaita ratkaisuja aikaan ja saada yrityksen oleelliset prosessit heti alkumetreillä mahdollisimman tehokkaiksi, mikä mahdollistaa yritykstoiminnan aloittamiselle mahdollisimman hyvä lähtökohdat.
ICT-ratkaisut eivät ole ikuisia
Vaikka yrityksen alkumetreillä juuri kannattaa käyttää konsultin palveluja ICT-ratkaisuja hakiessa, silloin tehdyt ratkaisut eivät kestä välttämättä siltikään ikuisesti. Tekniikka ja digitalisaatio kehittyvät koko ajan vauhdilla eteenpäin ja tänä päivänä tehdyt valinnat ovat jossakin vaiheessa auttamattomasti vanhentuneita monilta osin.
Ohjelmistoja ja erilaisia alustoja päivitetään koko ajan, että ne pysyisivät ajan hermolla, mutta ennemmin tai myöhemmin päädytään siihen tilanteeseen, että alkuperäinen ohjelma ei enää palvele muuttuneita tarpeita. Aiheellista onkin tarkastella yrityksen ICT-ratkaisuja säännöllisesti ja päivittää ratkaisut sitten tarvittaessa paremmin tarpeita vastaaviksi. Konsultit seuraavat koko ajan alan kehitystä ja heidän palvelujaan kannattaa käyttää jatkossakin liiketoiminnan kehittämisessä.